štvrtok 7. júna 2012

Risotto primavera... alebo jarné rizoto podruhé

Uff... celý máj ani čiarka! 
Nuž, akosi nebol čas, či chuť? 
Ono nabehla som na pracovný režim (celý čas čumím do PC a ťukám, klikám... veď to poznáte mnohí), doplnila som ho režimom cvičebným (!!! áno, začala som vážne cvičiť a drží ma to momentálne už mesiac a pol, takže už som za "prvomesačnou fázou", kedy sa má vytvoriť návyk na určitú činnosť a priznávam, že sa aj vytvoril, pretože ma to veľmi baví a napriek tomu, že je to pre moje pôvodne veľmi lenivé telo brutálna záťaž a veľakrát mi v hlave pri vyčerpaní posledných síl bežia škaredé myšlienky (nepublikovateľné!), milujem to - teda hlavne ten pocit čistého svedomia, že konečne aj ja robím niečo so svojim zanedbaným telom)! :D
S cvičením som prešla aj na trochu ľahšie stravovanie - teda čestne prehlasujem, že som začala, na moje pomery oveľa viac, jesť zeleninu a pomaly sa vytvára krásne chuťové priateľstvo... :)
Pomáha mi v tom aj naše víkendovanie pri záhradných prácach a už sa ukazujú prvé plody snaženia... jahôdky červené ako môj obľúbený lak na nehty a hrášku som sa včera dokonca trošku viac prejedla,ale dobre tak! :D

Takže držte mi palce, nech vytrvám, najlepšie už navždy! :D



Toto rizoto som robila už dávnejšie, necelý mesiac dozadu a keďže už veľakrát spomínané milované krémové rizoto je podkladom pre nekonečné množstvo variácií, tak by bola škoda nepodeliť sa aj o túto verziu (podobná a predsa iná ako tá predchádzajúca verzia).


Recept som robila z polovičnej dávky, pretože to bola verzia na "dvojrecept" - čiže polovica pôvodného množstva rizota mala byť použitá ešte na ryžovú polievku.
Napriek tomu sme mali z polovice dosť minimálne na 4 porcie.



                          INGREDIENCIE:
                                        250g ryže Arborio, alebo inej ryže na rizoto
2PL olivového oleja
100ml bieleho vína
1 cibuľa nakrájaná nadrobno
2 mrkvy nakrájané na štvrťky koliesok.. no,alebo ako chcete :)
1 stredná cuketa, alebo 2 malé, taktiež nakrájané na malé kocočky
100g hrášku - najlepšie čerstvého, ale perfektne ho zastúpi aj ten z mrazáku
1-2 jarné cibuľky nakrájané na tenké kolieska - samozrejme aj zelenú časť
3/4 až 1 liter horúceho zeleninového vývaru
50 strúhaného parmezánu
soľ
mleté čierne korenie
čerstvá petržlenová vňať na ozdobu



 POSTUP:
Podobne,ako vždy...: Na olivovom oleji si osmahneme cibuľu, prihodíme cuketu a mrkvu a chvíľu ešte smažíme - cca 3 minúty. Dochutíme korením a soľou, prisypeme ryžu, trochu opekáme -kým bude priesvitná (1-2minúty), prilejeme víno a necháme vypariť.
Následne prichádza "vývarová fáza" - prilejeme 1 naberačku horúceho vývaru - udržiavame ho pri "horúčosti" podľa možnosti a takto preliate rizoto miešame, kým sa tekutina nevyparí a nevsiakne...
...a tento proces opakujeme do nekonečna (pardon, kým nie je ryža uvarená - asi 20-25-sem tam aj 30 minút).
Asi 5 minút pred dovarením prihodíme ešte hrášok a jarnú cibuľku, ale miešať neprestávame.
Keď už ryža konečne "povolí" a zmäkne, odstavíme hrniec z ohňa a (vždy až potom!!!) primiešame nastrúhaný parmezán. 
Poriadne naposledy zamiešame, prikryjeme a čakáme, tak 10 minút... ok, tak 5,... či čakáme vôbec? ;)))
No a môžeme samozrejme znovu tešiť chuťové poháriky porciami posypanými dokonalou petržlenovou vňaťou, MŇAM! :)

Zdrojom bol časopis Apetit.

7 komentárov:

  1. mnam :-) prave aj ja robim rizoto, na chvilu som si sadla, ze skontrolujem dianie a sup, rizoto u teba :-) tak dufam, ze aj to moje bude uzasne ako tvoje! Drzim palce v cviceni, ja som sa este nedonutila, joj.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. no ja nepochybujem o tom,ze tvoje bude fantasticke!:)
      co sa tyka cvicenia, ja som uz zacala v "hodine dvanastej",lebo som proste uz musela zacat, a momentalne citim vsetku tu "lenivost" ktora mi narastla v tele prave pocas cvicenia..
      ale ty,aspon podla fotiek,co som videla u teba na blogu,mas taku postavicku,ze keby som vyzerala ako ty,tak na cvicenie ani nepomyslim :)))

      Odstrániť
    2. :-) no, ale kedze tak rada varim a chuti nam, tak je to citit uz veru tiez a ked clovek necvici, je asi jedno, kolk oma kil, ono to je jednoducho v istom veku vidiet :-) Rizoto hotove, taka klasika na novy sposob ... teraz spokojne odfukujem na gauci a este idem pozriet ten tvoj kolacik, co si zas pridala, by padol vhod po rizotku :-)

      Odstrániť
    3. tak to je pravda,ze to vidiet aj u chudych ludi,ale u takych ako ja trochu viac :D
      Tak dufam,ze nahodis receptik na rizoto,nech sa mozem inspirovat :))

      Odstrániť
    4. uz je nahodene .-) ale ty ho zvladas skvele aj bez receptu, osobne sa tesim, az budem sama doma, a urobim si podobne ako ty, iba so zeleninkou :-)

      Odstrániť
  2. Tak tohle rizoto je pro mě jako dělané. Určitě ho někdy spáchám.

    Já se taky dala na lehčí stravování a výsledek je vidět a cítit. Ke cvičení jsem se ještě nedostala, na to prostě nemám čas (a přiznám se, i chuť). Třeba se k tomu někdy dopracuju i já.

    Doufám, že bude víc receptíků, už jsem si říkala, kde jsi :-))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. to budem rada, ked vyskusas, Martinka a dufam,ze bude aj chutit :)
      Co sa tyka stravy, len teraz prichadzam na to, ako velmi niektore jedla telo skor zatazia, ako zasytia a ja cvicim polhodinku denne,ale zato makacka brutalna,takze viac by som ani nezvladla, a popravde,ani by sa mi nechcelo :D
      Receptiky nejake pribudnu.. urcite to nebude super-zdrave,ale aspon sa o to pokusam :D
      ...no sladkosti si neviem odopriet,akokolvek sa snazim :D

      Odstrániť