pondelok 30. januára 2012

Celozrnný chlieb

Všade naokolo sa čoraz viac hovorí o pečení domáceho pečiva, no hlavne chleba. 
Mnoho ľudí má v poslednej dobe preslávenú domácu pekáreň a nedajú na ňu dopustiť. Ja by som ju tiež prijala, len neviem, kde by sme jej našli miesto v kuchyni, tak ostáva zatiaľ len v mojich premnohých "kuchynských" snoch. 
Ale môžem potvrdiť, že chlieb z nej je úúúúžasnýýýý a veľmi jednoducho pripravený! :) Mňam!
Preto som sa už dlhšie pohrávala s myšlienkou upiecť chlieb v rúre. Skúsiť to a zistiť, čím je iný, či je lepší a ako sa správa odstupom dní a podobne. 
Nakoniec som pri kúpe posledného (februárového) čísla časopisu Dobré jedlo už neodolala a pri pohľade na rubriku "Domáce chleby" (okrem iných skvelých receptov tohto časopisu)  som sa rozhodla, že to skúsim a keď to vyjde, tak to vyjde, no a keď nie, tak kašlem na to... (nekašlem, asi by som našla iný recept :) ).
Najlepšie na tom bolo to, že kým som bola ešte vo fáze "rozhodovania sa, či ísť do toho", tak som dostala ohlasy práve na tento spomínaný chlebík, že sa podaril a že bol skvelý! 
No, čo viac si priať, ako pozitívnu skúsenosť s receptom, ktorý vám nedá pokoja, no máte pochybnosti?! :)))
Tak som jedného pekného dňa šla do toho..
Poviem Vám, mám všeobecne rešpekt pred kysnutým cestom... ani neviem prečo, lebo to nie je nič ťažké, ale akosi ten strach, či to bude dobré, či sa podarí, sa vždy dostaví a som v napätí až do momentu ochutnávky. No asi to len zbytočne veľmi prežívam :D 
Tento chlieb však nebol výnimkou, teda skôr som bola ešte nervóznejšia ako pri obyčajnom kysnutom koláči, ale výsledok bol úplne skvelý! 

Nabudúce sa už nervovať nebudem, sľubujem!  


INGREDIENCIE 
(neviem, či to je dobrý výsledok, ale mne sa podaril okrúhly bochník s priemerom cca 16cm a vážil 750g, takže bol taký hustejší, ale zároveň s krehučkou chrumkavou kôrkou)
350g ražnej múky
150g hladkej múky
350ml vlažnej vody (cca 37°C)
20g droždia
1 KL kryštálového cukru
1PL drvenej rasce
2ČL soli
2PL slnečnicových semienok
2PL sezamových semienok

POSTUP:
Pripravíme si v prvom rade kvások - v malom množstve vody si rozmiešame rozdrobené droždie a cukor. Necháme vykysnúť.
Vo veľkej mise zmiešame obe múky, rascu, soľ, zvyšok vody a kvások a vypracujeme si cestovitú hmotu.
Cesto vyberieme na jemne pomúčenú dosku (čím viac múky, tým tvrdšie cesto sa vytvorí, takže stačí len poprašok) a miesime a naťahujeme do výšky aby sa tam dostalo čo najviac vzduchu.
Z lepkavej hmoty sa vytvára elastické cesto. 
Takto sa s ním "hráme" až kým sa bez problémov neodlepuje z pracovnej dosky.
Nakoniec do neho pridáme po 1 lyžici slnečnice a sezamu a ešte premiesime.
Potom si z cesta vypracujeme bochník a vložíme ho do pomúčenej misy. Posypeme ho zvyškom semienok a prikryjeme utierkou.
Misku dáme na teplé miesto a necháme cesto aspoň hodinu kysnúť.
Jeho objem sa samozrejme zväčšuje, tak ho sem tam skontrolujeme (ale zas nie ako ja - pozerala som na neho minimálne každých 5 minút... ak nie častejšie... ale bola som strááášne zvedavá, čo sa bude diať :D ).
Cesto je po hodinke nafúknuté, tak ho päsťou trochu postláčame a potom ho znovu vyberieme na pomúčenú dosku a ešte raz vyformujeme bochník.
Preložíme ho na papierom na pečenie vyložený plech a ostrým nožom trochu narežeme (do hĺbky asi 5mm).
Rúru predhrejeme na 250°C. Teplotu znížime na 220°C a vložíme chlieb, ktorý pečieme 20 minút aj s vodnou hmlou.

VODNÁ HMLA:
1. Môžeme ju vytvoriť rozprašovačom na vodu - postrekovanie aspoň 3x s odstupom 2 minút.
2. Alebo počas rozohrievania vložíme pekáčik s 6 kockami ľadu a keď ešte nie je úplne ľad roztopený, vložíme chlieb do rúry - chlieb by sa mal takto piecť 15-20 minút. Potom je potrebné pekáčik s vodou vybrať a chlieb dopiecť.
3. Moja možnosť (keďže som nemala možnosť použiť ani jednu z prvých dvoch predchádzajúcich  verzií), ktorú som použila ja, bol pekáčik s vodou - asi 1 cm vody, ktorý som vložila na spodnú kolajničku do vyhriatej rúry a keď trochu voda začala bublinkovať ( moja trpezlivosť už prekročila svoje hranice a jednoducho som nevydržala :D ), tak som vložila do rúry aj druhý pekáč s chlebom a piekla som ho s vodnou hmlou 20 minút. Potom som pekáčik vybrala a piekla chlieb ďalej.

Po vybratí pekáčika s vodou znížime teplotu na 190°C a pečieme chlieb ešte 25-30 minút, aby pekne zhnedol.
Upečený chlebík vyberieme na kuchynskú mriežku a necháme (aspoň trochu) vychladnúť. 
Ja som samozrejme vydržala čakať len niečo vyše hodiny, lebo po vybratí z rúry sa mi zdal trochu tvrdší a tak som mala strach, že som premenila chleba na kameň :D... ale postupom času, ako chladol začal pri jemnom stlačení vydávať krásne chrumkavé zvuky a mäknúť... a tak som po vyše hodinke (napriek tomu, že bol ešte trochu teplý) zarezala a (najprv odfotila a až potom... :)) ...ochutnala.


Úúúžas!

7 komentárov:

  1. Máš můj velký obdiv, já bych si netroufla do chleba, ale třeba jednou...A chlebík vypadá tak kouzelně, že bych si dala taky.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Martinka, aj ja som sa bala a pripada mi to teraz celkom v pohode, nic strasne narocne :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. chlebik vyzera paraaaadne!!! ja som domacu pekarnicku mala, ale nejako zvlast ma neohurila, teda bola fajn na miesenie, ale podla mna sa chlebik aj tak najlepsie upecie v rure...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Jee, ten je uzasny! Ja na svuj poradny pokus s chlebem jeste stale cekam, odvaha jeste nenastala :D Ale uz jsem zas o krok bliz, diky :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Mariannka,dakujem:) je pravda ze z pekarnicky je ten chlebik taky iny..ale mne velmi chutil :)))
    Meg,dakujem,neboj nic,len smelo do toho!:)))ked som to zvladla ja,tak to uz zvladne fakt kazdy :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Mary, tak ja doma pekáreň mám, samozrejme ju maximálne využívam a nielen na chlieb, ale ja už by som chcela chlebík skúsiť pečený v rúre :-). Pekáren mi len cesto spracuje a už by som ho dala do rúry...no ja zase nemám čas na to a furt len kývnem rukou, nahádzem všetko do pekárne a tá mi už pečie... :-p. Tvoj chlebík vyzerá úžasne jedlo a už sa fakt musím dokopať upiecť aj takýto, napr. ten tvoj :-).

    OdpovedaťOdstrániť
  7. to je pravda, ze pekarnicka setri cas a chlebik je vyborny.. ale uz som jedla rozne druhy chleba z nej, no ziaden nebol taky ako z rury, v tom je rozdiel. tento neni az tak narocny na cas, ono vymiesit ho trva chvilu a kysne sam (moj nie, lebo furt ho okukujem :D ) a potom sa uz pecie tiez sam, takze je to v pohodke casovo myslim.. tak skuuus a urcite neolutujes ;)))

    OdpovedaťOdstrániť