sobota 10. decembra 2011

Datlový koláč s čokoládovým prelivom

S datlami sa stretávam pravidelne na Vianoce v miskách sušeného ovocia, ale väčšinou ich obídem a vezmem si radšej čokoľvek iné. Vlastne len ojedinele ochutnám aspoň jednu z nich. Nie sú mi veľmi sympatické, lebo sú lepkavé, ani nie veľmi lákavé na pohľad a celkovo sa s nimi dosť ulepím zakaždým, keď sa nechám zlákať... ale to je len moja nešikovnosť, pretože chuťovo sú skvelé.
Pri, už niekoľkokrát spomínanom, štúdiu predvianočných receptov som natrafila aj na tento a nejak mi nechcel dať pokoj, až kým som sa nerozhodla ho vyskúšať, napriek tomu, že hlavnou ingredienciou sú datle... :)
Kúpila som si teda niekoľko balení datlí, s úmyslom, že im tieto Vianoce dám väčšiu šancu a časť z nich som hneď využila v tomto koláčiku.
Je to hutná sladkosť, ale nie veľmi presladená, teda... keď to nepreženiete s tou dokonalou omáčkou... dokonalou! Mňam!
Podľa môjho názoru je to fajný nedeľný dezert ku kávičke v týchto chladných dňoch.

p.s. ja som tento koláčik robila v tortovej forme, ale je to recept na muffinky, čiže milovníčkam muffinov ich odporúčam dokonca radšej v ich podobe :)))



INGREDIENCIE:
(jedna tortová forma - asi 24cm priemer, alebo 15muffiniek)
250g datlí bez kôstok
1ČL sódy
1 a 1/2 hrnčeka vriacej vody
125g mäkkého masla
1/2 hrnčeka hnedého cukru
1ČL vanilkovej esencie
2 vajcia
1 a 1/4 hrnčeka hladkej múky
1/2 balenia prášku do pečiva
ČOKOLÁDOVÝ PRELIV:
100g horkej čokolády
60g masla
1plechovka salka
1/2 ČL vanilkovej esencie

POSTUP
(165°C/cca 30minút)
Predhrejeme si rúru. Formu si vymastíme maslom a vysypeme múkou (alebo muffiny - vyložíme košíčkami).
Datle si nasekáme a posypeme sódou, zalejeme horúcou vodou a necháme 20 minút odpočívať.
V mise si vyšľaháme maslo, cukor, vanilku až do svetlého krému. 
Po jednom prišlahávamé vajcia a postupne pridávame do zmesi lyžicou datle aj s vodou.
Primiešame preosiatu múku a prášok do pečiva, no a poctivo vymiešame.
Nalejeme do formy, resp. do košíčkov a pečieme asi polhodinu.
Upečenosť skontrolujeme špajdľou.
PRÍPRAVA PRELIVU:
Maslo a čokoládu si roztopíme a vymiešame na jednotnú zmes.
Salko a vanilku zahrejeme v kastróliku a pridáme čokoládové maslo.
Minútku necháme bublať a odstavíme.

Koláčik popicháme husto špajdľou a prelejeme...

...no a zbytkom opäť polievame jednotlivé porcie ešte na tanieri... :)

Dobrú chuť!

5 komentárov:

  1. mňam, mňam, mňammmm, asi veru muffinkovú verziu skúsim, bo malá muffiny zbožňuje, a tento recept vyzerá, že by sa u nás doma mohol ujať :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. dufam, ze Klarke budu chutit, hlavne ked ich poctivo pooblievas tou fajnovou polevou :))) napis mi potom prosim recenziu od nej, dobre? :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  3. mňaam tak tento koláčik musí byť výborný

    OdpovedaťOdstrániť
  4. hmmm, dlho som ho planovala vyskusat a dnes bol ten den...je vyborny..mnam mnam :)

    OdpovedaťOdstrániť