utorok 16. januára 2018

Šalát zo špaldy s repou, cícerom a balkánskym syrom





Máme tu nový rok, 
nový začiatok.



Čas beží neskutočne rýchlo.
Vlastne včera, keď som sa viezla električkou a nastúpila partia starčekov a želali si všetko dobré do nového roka, tak mi to na chvíľočku pripadalo vtipné, ako keby mi niekto želal všetko dobré do nového roka asi tak v apríli. 
Na novoročnú atmosféru som už dávno zabudla, no o sekundu na to som sa zamyslela, aké milé je to od nich, že (možno aj vzhľadom na ich vek) si treba vo vzájomnej láske vychutnávať každý okamih, či len stretnutie známych, gesto.





Verím teda, že tento rok bude mať čo najviac takýchto príležitostí. 

Nový rok je vždy symbolom začiatku, predsavzatí a podobných myšlienok. Človek je zvedavý, čo rok prinesie a premýšľa, čo urobiť inak, lepšie. Popri tom, v priebehu roka vyzrieva v názoroch a robí malinké kroky k vyzretejšiemu pohľadu na rôzne veci. 

Neodmysliteľnou súčasťou toho môjho sveta je aj jedlo. Je to téma, ktorá ma neskutočne baví. Možno tak ako niekoho hudba, maľovanie, či knihy a už keď sme pri tom, ja moc nečítam-hanba mi, viem, ale minule som počítala svoje kuchárske knihy a mám ich za 10 rokov varenia rovných 60 kusov, šesťdesiat!!! ...a v hlave naplánovaných asi ďalších desať. 
Každý rok tak trochu vyhodnocujem teda aj túto stránku nášho života a záleží mi na tom, aby sme vedeli, čo zjeme. Myslím, že doma sa stále posúvame ďalej a spoznávame nové potraviny, či chute každým rokom a viac si ich hodnotu (nielen tú ekonomickú) vážime. 

Aby som to skrátila, pre mňa je to téma, ktorú dokážem rozoberať fakt hodiny a sú okamihy, keď je varenie pre mňa terapia. Vytešujem sa z farieb, či chutí, no a klasické jedlá z detstva ostávajú srdcovkami. 
Ako to tak vyhodnocujem, za minulý rok som si vytvorila doslova závislosť na paradajkách, vajíčkach, ovsených vločkách, strukovinách všeho druhu, kešu,  či avokáde (áno, avokádo, to je moja "perla" medzi potravinami). Ostatné jedlá jedávame samozrejme normálne tiež, ale toto je moja partička, ktorú doma proste potrebujem mať, pre dobrý pocit, lebo inak som fakt trošku nesvoja. Minule sme už dlhšie nemali avokádo a boli sme na návšteve, kde svietilo v košíku s ovocím a ani nespočítam koľkokrát som naň túžobne pozrela.

No ale dosť bolo rečí!

Tentokrát je tu šalát, lebo v novom roku všetci zhadzujeme vianočné koláčiky (ja som ich zhodila už 26. decembra nejakou virózou). Tento šalát je ideálny ako ľahký obed, ktorý si môžete pripraviť aj večer vopred a podávať studený, alebo si ho len kúsok prihrejte. 


ŠALÁT ZO ŠPALDY S REPOU, CÍCEROM A BALKÁNSKYM SYROM



Ak sa vám nepodarí kúpiť špaldu, nahraďte ju jednoducho dostupnejším kuskusom, či bulgurom, prípadne hnedou ryžou. 



POTREBUJEME:
200 g špaldy (vopred uvarenej podľa návodu)

2 stredne veľké červené repy
1 konzerva cícera
200 g balkánskeho syra
3 PL olivového oleja
1-2 PL citrónovej šťavy
hrsť nasekaného petržlenu
mleté čierne korenie
soľ



POSTUP:
V prvom rade si uvaríme (prípadne upečieme) červenú repu do mäkka a necháme trochu vychladnúť.
V miske zmiešame prepláchnutý konzervovaný cícer, uvarenú špaldu a rozdrobený balkánsky syr.
Nakoniec pridáme repu nakrájanú na drobné kocky (prípadne hrubo nastrúhanú).
Z olivového oleja, citrónovej šťavy a nasekaného petržlenu si vymiešame dressing, ktorý dochutíme soľou a korením a zalejeme ním pripravenú zmes.
Množstvo dressingu môžeme urobiť aj dvojnásobné a na šalát naliať len polovicu a zvyškom porcie pri podávaní ešte pokvapkať, prípadne posypať lístkami petržlenovej vňate.











Dobrú chuť!










...zabudla som dodať, že v tomto období dosť často fungujeme na cviklových jedlách, takže pár naružovelých jedál mám ešte v zásobe.

Ak hľadáte tip na využitie cvikly - červenej repy tak tu je recept na famóóózny cviklový hummus alebo ju zapečte do  slaného koláča - quiche.
Môžete z nej pripraviť napríklad pesto, alebo rizoto a že si skvele rozumie so strukovinami, dokazuje aj tento šošovicový šalát.

A v neposlednom rade... zapečte ju do čokoládového brownies!

2 komentáre:

  1. Pre mňa úplne bez špaldy a tip-top, eňo-ňuňo! Robievam ho, je skvelý!
    A teším sa na ďalšie ružové recepty.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. jasnacka, aj tak sa da :) ...ruzovy recept uz coskoro, uz coskoro ;) krasny den ti zelam! :)

      Odstrániť