utorok 16. augusta 2011

Newyorkský cheesecake po mojom

Už dlhší čas som nič nenapísala aj keď kulinárskych inšpirácií a nápadov (aj realizovaných) bolo mnoho.
Jedným z nich bol aj cheesecake, o ktorom som už toľko počula a čítala, ale odvahu som na neho naberala veľmi pomaly. 
Jedného pekného konco-júnového dňa som ju nabrala dostatočne a rozhodla som sa, že ho upečiem, nech sa deje čokoľvek, či sa podarí, alebo nie. Hľadala som najistejší recept, múdre rady ako postupovať pri príprave a keďže leto bolo v plnom prúde, tak som sa zamerala na osviežujúcu citrónovú chuť. Po nekonečnom listovaní na stránkach internetu som sa vrátila k mojej obľúbenej stránke časopisu Apetit a tam som našla ten pravý.
Samozrejme, že nie vždy to ide ľahko s hľadaním dostupných ingrediencií, tak som si trošku pomohla a pozmenila to.. ale výsledok sa podaril podľa reakcií konzumentov :)


INGREDIENCIE:

KORPUS: 
100-250g sušienok (maslové, BeBe..)
70-120g masla + na vymastenie formy


NÁPLŇ:
600g mäkkého tvarohu, použila som nízkotučný, ale lepší je plnotučný
250g práškového cukru
vanilková esencia
strúhaná kôra z jedného citrónu
1 a pol lyžičky citrónovej šťavy
3 veľké vajcia + žĺtok navyše 
200ml kyslej smotany
likér limoncello, podľa chuti zmesi

POVRCH:
250ml kyslej smotany
1 lyžica práškového cukru
2 lyžičky citrónovej šťavy, alebo limoncello, tiež podľa chuti


POSTUP:
Na začiatok musím podotknúť, že postup je pri cheesecake-u veeeľmi dôležitý!!! 
Začíname korpusom, ktorý vytvoríme z podrvených sušienok a roztopeného masla. Ideálna je hrudkovitá zmes.
Tortovú formu s priemerom 24cm (ja som použila 26cm a nebola to veľká zmena:)) vymažeme maslom a sušienkovú zmes do nej vtlačíme rovnomerne po celej ploche dna a formu vložíme do chladničky, kým pripravujeme tvarohovú zmes.


Tvarohová zmes vznikne vymiešaním tvarohu, kyslej smotany, cukrom, citrónovými ingredienciami a vanilkou. Do hladkej hmoty až na záver vmiešame vajcia a žĺtok. Výslednú zmes nalejeme na korpus, ktorý tuhol v chladničke a 5 minút necháme odstáť, aby sa uvoľnili bublinky vzduchu, ktoré v cheesecaku nemôžu byť. 
Po 5 minútach v zmesi nožom nakreslíme písmenko "S" a tým sa uvoľnia aj posledné zatúlané bublinky vo vnútri zmesi.
Tortovú formu vložíme do vodného kúpeľa v pekáči(forma zaliata asi do polovice) a pečieme pri 160°C. Ak pečieme cheesecake "nasucho", tak prvých 10 minút pečieme pri 200°C a potom znížime na 110°C. Pečieme na strednej mriežke. Rúru nesmieme otvoriť počas pečenia 30 minút vôbec!!! Teda aspoň 25 minút, pretože koláč by sa mohol prepadnúť a výsledný efekt by nebol cheesecake-ový. Taktiež nie je dobré koláč "prepekať", lebo by mohol popraskať a to tiež nie je znakom správneho cheesecake-u.
Koláč je hotový, keď lyžicou poklepeme po boku formy a tvarohová zmes sa "želatínovo" trasie - to je znakom upečenosti, pretože ešte nás čaká posledný - najdlhší proces a tým je chladnutie.

Koláč necháme chladnúť v rúre s dvierkami pootvorenými asi 5 cm( pri zatvorených dvierkach bude tvarohová hmota suchšia) približne 2 hodiny.. Áno, chce to veľkú trpezlivosť.
Koláč potom zakryjeme alobalom a necháme vychladnúť do druhého dňa v chladničke, kde skvele stuhne. 

Na druhý deň - vo finále ho potrieme smotanovo-citrónovou zmesou a opatrne otvoríme formu.
Cheesecake prenesieme na podnos a strážime, aby sa nám ušiel aspoň jeden kúsok.. :)


Dokumentácia môjho prvého..


..a ešte raz:

..nie je dokonalý, ale bol skvelý.

2 komentáre: