štvrtok 21. decembra 2017

VIANOČNÉ KOLÁČIKY 2017: Makové grilážky








Keď som prvýkrát videla tieto grilážky, vedela som, že je to jeden z tých receptov, ktoré musím určite vyskúšať, no a keď som ich skúsila, povedala som si, že ich určite urobím na Vianoce, takžeee...

....sú tu!








Grilážky ako také sú jedným druhom z koláčikov, ktoré pravidelne na Vianoce pripravuje moja starká. Klasické karamelové som už ochutnala v desiatkach verzií. Niekedy boli strašne tvrdé, niekedy sa lepili na zuby, niekedy boli veľmi, niekedy málo orechové, niekedy v nich boli dokonca aj želé cukríky a niekedy boli proste dokonalé, ale donedávna som ešte ani raz neochutnala makové a nerozumiem prečo ich s makom doteraz nikto nepripravil?! ...a dokonca ani na internete ich v podstate nenájdete.
Nechápem, ako je to možné, pretože sú JEDNODUCHO DOKONALÉ!

Tieto grilážky som objavila v českom špeciále časopisu Apetit. Sú z knihy s výstižným názvom Maková knižka (mať ju tak doma, ach...), teda v češtine vyšla ako Maková kuchařka.
Recept ma veľmi zaujal, lebo kombinácia maku, masla a karamelu je jednoducho úúúžasná! O tom som sa presvedčila už v tomto recepte.

Klasické grilážky som ešte nikdy nepripravovala, pretože mám tak trochu rešpekt pred prípravou karamelu, no v tomto recepte som nad tou "fóbiou" konečne vyhrala a aj keď mi vždy ostanú na vareške dva-tri karamelové cukríky, výsledok sa nakoniec podaril skvele.

Tak dosť bolo rečí, tu je ten dokonalý recept!


MAKOVÉ GRILÁŽKY

Recept som trošku poupravila.
Pridala som trošku viac maku a vynechala som žĺtok, ktorý bol v pôvodnej verzii.





POTREBUJEME:
135 g kryštálového cukru
100 g práškového cukru
125 g masla
125 ml smotany
100 g mletého maku
50 g nemletého maku
30 g bieleho maku + na záverečné posypanie
veľká hrsť sušených sliviek pokrájaných na drobné kúsky (alebo iného sušeného ovocia)
3 oplátky
100 g horkej čokolády
1 PL oleja





POSTUP:
V hrnci si najskôr rozpustíme kryštálový cukor.
Pridáme opatrne smotanu a chvíľu povaríme (kým sa vzniknuté hrudky cukru rozvaria - v mojom prípade ostanú spomínané cukríky, ktoré sa jednoducho nechcú rozpustiť).
Potom pridáme práškový cukor, maslo, mak a sušené ovocie.
Povaríme asi 5 minút a odstavíme.
Necháme trochu vychladnúť a potom zmes rozdelíme na polovicu a postupne naplníme oplátky.
Vrchnú oplátku dobre zaťažíme, napríklad knihou a necháme úplne vychladnúť a stuhnúť.
Pred veľkým finále roztopíme čokoládu a rovnomerne ňou polejeme povrch koláča, alebo len pofŕkame, prípadne nakrájané kúsky do nej namáčame.
Nakoniec posypeme bielym makom - vyzerá to ako drobulinké perličky.
Počkáme kým poleva stuhne, griláž nakrájame na kúsky a podávame.













Nech sa páči!
Mňam!

Tri dni a sú Vianoce!



2 komentáre:

  1. Makové?! To som ešte veru nevidela, naozaj prekvapenie. Ja poznám len tie karamelové orechové, ako píšeš.
    Ale u nás v rodine mak ani nikdy nešiel. Otec k nemu mal averziu a tak sme ho ani my decká nevyžadovali. O tety tiež s makom nikdy nepekávali. Ale toto je veľmi pekné osvieženie tradičnej klasiky. Musím sa popýtať mamky, či má nejakú inú skúsenosť a ktovie, možno sa nám tak zapáčia, že sa udomácnia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vyskúšajte, je to fakt neuveriteľná dobrota. Ja som doteraz v šoku z toho, že je to akoby "neznámy" recept. Nikde neviem na internete nájsť nejakú inú verziu a vlastne ani túto. Tak som zvedavá, či vám budú chutiť, keď si ich urobíte. :) želám ti krásny deň! :)

      Odstrániť