pondelok 18. decembra 2017

VIANOČNÉ KOLÁČIKY 2017: Mince pies




Poznáte tieto rozkošné anglické koláčiky?

Volajú sa "Mince pies".

Sú to klasické koláčiky z krehkého cesta plnené výraznou náplňou zo sušeného ovocia a citrusov s kvapkou alkoholu. 

Je to typické vianočné pečivo pre Britániu a aj keď ich poznám už dávno, až tento rok si našli miesto na našom vianočnom stole.

Narazila som na viacero verzii a veľmi som sa rozhodovala, či ich urobiť v klasickej, alebo zdravšej variante, no nakoniec vyhrali viacmenej klasické, no s trošku obmenenou náplňou.







Koláčiky "MINCE PIES"

Na náplň som použila "zavárané hrozienka", ktoré sú aj skvelým tipom na originálny jedlý darček.

Recept na ne nájdete na konci príspevku.


POTREBUJEME:
240 g hladkej (špaldovej) múky
60 g masla
60 g rastlinného tuku
1 pomaranč
štipka soli
práškový cukor
asi 350 g mincemeat-u (alebo zaváraných hrozienok)




POSTUP:
Múku si preosejeme do misy a pridáme nadrobno nakrájané oba tuky (studené).
Vypracujeme drobenku a zapracujeme do nej šťavu z pomaranča (mala by byť vychladená) zmiešanú so štipkou soli a spracujeme hladké cesto.
Cesto môže byť trošku lepkavé, no postupne sa zmení na celkom pružné.
Odložíme ho na polhodinu do chladničky.
Po oddychu ho vyberieme a na pomúčenej doske vyvaľkáme na tenký plát.
Vykrajujeme z neho kolieska s priemerom asi 5 cm a tie vkladáme do otvorov formy na minimuffiny.
Košíčky plníme zaváraninou, ktorú nakoniec prikryjeme vykrojenou hviezdičkou z cesta.
Pečieme v rúre vyhriatej na 220°C asi 10-15 minút do zlatista (sledujeme farbu). 
Po upečení vyberieme VEĽMI opatrne z formy na mriežku, alebo iný plech (pretože inak prípadná vytečená karamelová šťava zo zaváraniny košíček chladnutím  na muffinovú formu prilepí) a necháme vychladnúť.
Nakoniec košíčky pocukrujeme a môžeme podávať.









Skladujeme vo vzduchotesnej nádobe na chladnejšom mieste.








ZAVÁRANÉ HROZIENKA

200 g klasických hrozienok
200 g jumbo hrozienok
100 g sušeného ovocia (slivky, brusnice...)
25 g nalámaných mandľových lupienkov
1 pomaranč
1 citrón
170 g hnedého cukru
1 PL perníkového korenia
60-100 ml rumu







Všetko ovocie si premiešame s cukrom, korením a šťavou a kôrou z citrusov.
Odložíme to aspoň na 5 hodín do chladničky (ideálne aj na celú noc).
Zmes potom vložíme do hrnca a podlejeme asi 50 ml vody (aj je potrebné prilejeme počas varu vodu opakovane, ale znovu len malé množstvo) a varíme približne 15-20 minút, kým sa nezačne ovocie trochu rozvárať a karamelizovať.
Odstavíme, vmiešame alkohol a necháme pred plnením koláčikov vychladnúť.

Ak chceme zmes zavariť (a darovať), časť alkoholu do zmesi vmiešame a zmes plníme do vysterilizovaných pohárikov.
Zalejeme kvapkou alkoholu, uzavrieme viečkom a otočíme hore dnom. 


Zmes, ktorá sa nám pri plnení koláčikov zvýši, môžete natrieť na chlieb ako džem, alebo dať do ovsenej kaše pri vianočných raňajkách, prípadne sa skvele hodí aj k syrom. 


...už len šesť dní.

4 komentáre:

  1. Mince pies poznám, ale akosi som si ich nikdy nespájala s Vianocami. Nie sú to u nás bežné koláčiky, ale stálo by za to zaradiť ich tam, pretože krásne vypadajú. Prípade ich piecť na Silvestra, tam by sa možno hodili ešte viac. Podarili sa Ti na výbornú!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dakujem krasne! :) Ja ich poznam len pocas Vianoc, lebo keď bol u nas este Marks&Spencer,tak vzdy ich tam v tom období mali a stále som si ich prezerala, lebo esteticky su rozkosne, ale pripadali mi nelakavo - bala som sa ze budu ako ten anglicky vianocny kolac/torta zo suseneho ovocia - az prehnane "kandizovane" :DDD ale tak nejak sa mi to rozlezalo v hlave a vzhladom na to, ze sledujem na nete viacero britov, ci uz foodblogerov, alebo youtuberov a stranky bbc good food, tak som si povedala, ze na tych kolacikoch musi nieco byt. A ako pises, vyzeraju velmi krasne, aj ked tie moje vobec nevyzeraju ako tie na obrazkoch z internetu, ale co uz :D chutia nam. myslim ze je to uzasne pecivko a urcite som ich nerobila poslednykrat. :)

      Odstrániť
    2. Ale prosím Ťa, vypadajú rozprávkovo! A verím, že naozaj aj skvelo chutia. Mňa tiež koláčiky plné sušeného/kandizovaného ovocia skôr desia, pretože mám vždy strach, že budú príliš presladené. Okrem toho, bratranci nemajú radi hrozienka ani podobné ovocie, zo všetkého ich vyberajú :D V každom prípade, nasadila si mi chrobáka do hlavy :D Krásny deň!

      Odstrániť
    3. Dakujem, krasny den aj tebe :)

      Odstrániť