sobota 22. októbra 2011

Šišky šiškovatééé

Do tohto roku som šišky jedávala len na fašiangy, kedy nám = celej family (3 synovia + ich rodiny) ich pravidelne pripravuje moja stará mama. V tom období je to čas snehu a ľadu, polárnej slovenskej zimy a po sánkovačke padnú sladučké šišky s pikantným džemom a horúcim čajom veľmi vhod. 
Aaaach, už aby to tu bolo zas... :)))
No v poslednej dobe na mňa z časopisov o varení pozerajú recepty z českej kuchyne a naši "Českí bratři, resp. sestry" zaradili aj toto jedlo medzi tie "svoje" a tak mi to nedalo pokoja a napriek tomu, že mám pred receptami z kysnutého cesta nejaký zvláštny rešpekt, som neodolala a povedala som si, že skúsim a aj mimo fašiangovej sezóny. Našla som niekoľko receptov a vybrala som ten s najkrajším obrázkom. :)))
Neľutujem, podarili sa a určite, keď príde znovu chuť na túto dobrotu, tak sa s radosťou do nej pustím! :)




INGREDIENCIE: 
20g droždia
50g krupicového cukru
250ml mlieka
500g polohrubej múky
1/2 ČL soli
2PL rumu
100g masla - ozajstného, dodá úúúúžasnú chuť
1 vajce + 1 žĺtok navyše
olej na smaženie
džem, kyslá smotana + čokoľvek, čo máte na šiškách radi


POSTUP:
Z droždia, jednej lyžice cukru, 3 lyžíc mlieka a lyžice múky pripravíme kvások, ktorý necháme vykysnúť na dvojnásobný objem. 
Zvyšok múky nasypeme do väčšej misy a  primiešame do nej soľ, rum, roztopené maslo, vajce a žĺtok, zbytok mlieka a kvások. Vypracujeme mäkké, na steny misy nelepivé cesto a dáme na teplé miesto, prikryté utierkou  hodinu vykysnúť.
Vykysnuté cesto dáme na pomúčenú dosku a rozdelíme ho na štvrtiny. Z každej časti vyváľame asi 1cm hrubý plát a vykrajujeme kolieska s priemerom cca 6-8cm. Prikryjeme ich utierkou a necháme ešte 20 minút dokysnúť. 
Smažíme ich vo vyššej vrstve oleja a vo väčšej vzdialenosti od seba, lebo sa pri smažení ešte nafúknu.  
Panvicu, do ktorej ich vkladáme, prikryjeme na 1-2 minútky, kým nám prvá spodná strana zbronzovie a potom ich otočíme a odkryté dosmažíme z druhej strany. Vyberať ich odporúčam na papierový obrúsok, aby odsal prebytočný olej a šišky neboli také ťažké na žalúdok.
Podávame s najobľúbenejším džemom, nejakým hustejším... a "zakápnuté" čiapočkou z kyslej smotany. :)




Ja som použila džem hruškový , ten tmavý neviem identifikovať chuťovo a ani štítok nebol na ňom, no asi černicový a marhuľový lekvár, ktorý bol ale veľmi riedky a tak sme sa s ním poriadne "zapatlali" ..nuž najlepšie je urobiť mix z tých , ktoré treba dopapať, aby nezavadzali v chladničke :))) 

p.s.: zdrojom je časopis Gurmet.

2 komentáre:

  1. krasne sa ti podarili! naaadherne!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. anetka, dakujeem :))) a boli lahucke, musim sa trosku "pochvalit" ze mali jemnejsiu a lahsiu konzistenciu ako tie od starkej :D...proste dobry recept :)

    OdpovedaťOdstrániť