štvrtok 12. januára 2012

Hubové rizoto s arómou tymiánu

Krémové rizoto je proste super! Odkedy som ho ochutnala, tak nerobím iné, teda obmieňam len príchute, ale ten základný postup, ktorý vytvorí krémovú konzistenciu navoňanú bielym vínom, proste musí byť.
Som si však vedomá toho, že moje rizotá sú tiež len napodobeninou a ešte nedosiahli tú pravú krémovosť, akú by som si predstavovala  a tak len usilovne pracujem na tom, aby som si raz mohla povedať, že už som urobila "to pravé", ozajstné... :)
Tentokrát som sa inšpirovala Jamiem Oliverom, lebo posledné medzi-sviatočné voľné dni som "fičala" na jeho reláciách a knihách a je to veru šikovný chlapec, tak som chcela skúsiť aj jeho rizoto-recept.
Trošku som ale aj jeho recept obmenila, lebo on dáva do základu rizota aj zeler a ten som doma nemala, no a vybrala som si hubovú verziu a keďže tento rok sme mali "hubové prázdno", tak som použila (žiaľ, veľkýýý ŽIAĽ!) KONZERVOVANÉ!!! šampiňóny. Ale poviem vám, nevadí... 
Viem si predstaviť síce tú úžasnú hubovosť ozajstných čerstvých bielučkých šampiňónikov, alebo aj ozajstnejších lesných húb... aaaach, to by bolo... no niekedy, kvôli určitým okolnostiam, aj chute musia ostať len pri predstave... :(
Rizoto však chutilo a to ma teší najviac! :)


INGREDIENCIE:
(asi 3 - 4 porcie)
3/4L horúceho vývaru - ja som použila zeleninový
1PL olivového oleja
1 najemno pokrájaná cibuľa
1 strúčik cesnaku nadrobno posekaný
200g ryže arborio - na rizoto
60ml suchého bieleho vína
50g masla
50g nastrúhaného parmezánu

1 konzerva šampiňónov krájaných, alebo cca 150g čerstvých
3PL olivového oleja
1 strúčik cesnaku nadrobno posekaný
tymián - ja som použila sušený, necelú polievkovú lyžicu
soľ, mleté čierne korenie
petržlenová vňať - ja som znovu použila len sušený
trochu mletej štipľavej papriky

 
POSTUP:
Najskôr si pripravíme huby - na rozohriatom oleji si osmažíme buď zliate huby z konzervy, alebo čerstvé, nakrájané na plátky, alebo na tvar aký sa vám páči. :)
Posypeme tymiánom a premiešame.
Oopekáme asi minútu, potom pridáme nasekaný strúčik cesnaku, osolíme, okoreníme a chvíľku podusíme.
Na záver odstavíme z ohňa a vmiešame nasekanú petržlenovú vňať a štipľavú papriku.

Vo väčšom hrnci s hrubým dnom na rozpálenej lyžici oleja osmahneme asi 3 minúty cibuľu, potom pridáme cesnak a ešte minútku, dve smažíme, ale pozor aby cesnak nezhnedol.
Prisypeme ryžu a jemne pražíme na miernom ohni pri stálom miešaní asi 2-3 minúty.
Prilejeme víno a miešame až kým sa nevyvarí takmer celá tekutina.
Potom pridáme pripravené huby, prilejeme naberačku vývaru a miešame až kým úplne vsiakne do ryže a postup s naberačkou opakujeme kým nie je ryža uvarená do mäkka.
Trvá to 15-20-25 minút.
Na záver odstavíme z ohňa a vmiešame zľahka maslo a nastrúhaný parmezán.
Ihneď podávame jednotlivé porcie ešte "zakápnuté" olivovým olejom.

Dobrú chuť! :)





5 komentárov:

  1. kedy to Ty všetko stíhaš variť? :O zase si mi narobila chute na obed :)) mňam!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. andrejka, to su aj 2 tyzdne stare recepty,len sa mi priebezne neda prispievat :D ..ale toto rizoto som robila v stredu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. no ale aj tak, ja sa vždy kochám, skoro každý deň tuto u Teba ;)) a rizoto mám veľmi rada, aj keď poznám mnoho ľudí, ktorý naň frflú... Asi ešte nikdy nejedli také naozaj dobré, ako je toto Tvoje napr. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. ooooch, tolka pocta, ze sa kochas u mna a skoro kazdy den!Ja mam skor pocit, ze stale zaostavam za vami-ostatnymi blogerkami/blogermi a niet sa preco u mna kochat, to skor ja sa kocham u teba a inych a potom nieco napisem aj ja :D
    A veru pravdu mas, take original rizoto sa "klasickym" slovenskym chutiam fakt velmi nepaci, skor sa im hnusi (netusim preco) ta kremovost,ale mne prave to vyhovuje a neviem sa toho dojest..a to pritom ryzu az tak extremne neoblubujem :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Opäť som sa inšpirovala a neľutujem... naozaj dobré!

    OdpovedaťOdstrániť